OPSTAAN !




Ook dit jaar weer heb ik ongelofelijk genoten van de kerstvakantie. Meer nog dan van de zomervakantie. Niet alleen is het de enige periode in het jaar dat mijn mailbox opvallend leeg blijft omdat vrijwel iedereen tegelijkertijd vrij is. Het is de enige winterperiode waarin ik niet in het donker de deur uit hoef en in het donker ’s avonds weer thuis kom. Als avondmens geniet ik er deze weken van om ‘s avonds net zolang te lezen als ik wil, en pas op te staan als het al licht is. Ik ben niet de enige die liever wat later op de dag actief wordt. Uit onderzoek blijkt dat pubers pas later op de dag actief worden en ‘s ochtends slecht presteren. Het gangbare schoolrooster past niet bij het bioritme van pubers. Veel tieners lijden dan ook aan een permanent slaaptekort.(Link naar meer)