Neemt u als bedrijf bij twijfel even contact met ons op?

Hallo Collega’s stagebegeleiders,
Ik had weer een werkgever in de mailbox die regels verkeerd toepaste. Gevolg is naheffing voor onze leerlingen. Zie hieronder wat ik bedoelde. Hopelijk komt het in de meeste gevallen wel goed door.
Linda Jong

"Ik heb even een vraag over het salaris van xxxx.
Ik pas in mijn loonpakket de Jong gehandicaptenkorting toe, zo betaald xxxx minder loonheffing.
Nu krijg ik via onze accountant dit schrijven:

Tot 15 september 2014 subsidie praktijkleren aanvragen
Bedrijven die een leerling of student een stage- of leerwerkplek aanbieden kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding van de gemaakte begeleidingskosten. Tot 1 januari 2014 werd door middel van de Afdrachtvermindering onderwijs een korting berekend op de aangifte loonheffingen. Met ingang van 1 januari 2014 is de Subsidieregeling Praktijkleren in werking getreden. De subsidie kan nog aangevraagd worden tot en met 15 september 2014!


Weet jij precies wat juist is en of ik dit aan kan vragen?"

Antwoord via Ronald van Ammers (UWV Werkbedrijf):

De subsidieregeling praktijkleren geldt inderdaad alleen voor leerwerktrajecten via de beroepsbegeleidende leerweg (BBL).
Ik zag ook dat de werkgever de jong gehandicaptenkorting toepast, maar dat mag alleen als er sprake is van een Wajong-status.
Als hij nog geen 18 jaar is en geen Wajong heeft, mag deze korting niet worden toegepast.
Het is misschien een beetje verwarrend, want deze korting is niet de mobiliteitsbonus arbeidsgehandicapten waar de werkgever wel recht op heeft.
Het gevolg zou kunnen zijn dat de werknemer op dit moment ten onrechte minder loonbelasting betaalt en volgend jaar een naheffing krijgt.
Deze fout wordt regelmatig gemaakt met allerlei vervelende consequenties.

Link naar de site van het UWV: