Leren op de PWF


Inge Groot
Joost
Anne-Roos Kegels
Michelle Koehoorn
Wendy Bakker


Op onze school wordt ook door studenten van MBO- en HBO-opleidingen stage gelopen. Dat zijn er elk jaar best veel! Hieronder vertelt een aantal van hen over zichzelf en wat ze aan het leren zijn!

Melanie Helmstrijd
Hoe heet je?
Mijn naam is Melanie Helmstrijd
Welke opleiding doe je?
"Ik doe de opleiding Medewerker maatschappelijke zorg Op het Horizon College in Hoorn."
Wat zijn jouw taken als stagiaire?
"Leerlingen begeleiden met taken die ze moeten uitvoeren. En ze een prettig en fijn schooljaar geven."
Wat leer je op onze school?
"Ik leer om mijn competenties te versterken en om te leren dat ik beter kan begeleiden door verschillende methodes"
Hoe ziet een dag op onze school er voor jou uit?
"Ik heb een paar lessen die ik volg op maandag. Dat is: koken, Equip, en winkel. Op dinsdag ga ik samen met de andere stagiaire’s het schoolfeest voorbereiden. Op woensdag help ik 2 leerlingen samen met een andere stagiaire (Gerda) met de pompoenverkoop. Als ik tijd over heb ga ik aan mijn schoolwerk. Of dan vraag ik aan de andere stagiaires of ze hulp nodig hebben met iets."
Wat vind je van onze school?
"Ik vind het een hele leuke school en dat komt doordat er een goede sfeer hangt. Ik vind het heel erg leuk om te zien dat de leerlingen zoveel talenten hebben. Er zijn ook goede regels vastgesteld voor op school en ik vind ook dat de leerlingen zich daar meestal goed aan houden."
Julya Beerepoot























Welke opleiding doe je?
HBO Maatschappelijk Werk & Dienstverlening Inholland te Alkmaar
Wat zijn jouw taken als stagiaire?
Ik heb verschillende taken. Ik help het stagebureau met de assessments, proeven van bekwaamheid e.d. Ik geef bijles aan leerlingen in taal en rekenen. Ik help de zorgcoördinator met de overleggen en het notuleren. Daarbij ga ik samen met een medewerker van Stichting MEE een Sociale Vaardigheidstraining geven.
Wat leer je op onze school?
Ik leer vooral over de samenwerkingsverbanden binnen de school. Als school is het belangrijk om samen te werken met andere instellingen/organisaties. De manier van les geven en omgang met de leerlingen in het praktijkonderwijs leer ik nu kennen. Verder de fijne samenwerking tussen collega’s en de sfeer binnen de praktijkschool.
Hoe ziet een dag op onze school er voor jou uit?
Dat is per dag verschillend. Op maandag draai ik meestal mee met klas 2/3. Op dinsdag plan ik de werkzaamheden voor het stagebureau. Op woensdag geef ik voornamelijk bijles en donderdag staat in het teken van afspraken/schoolopdrachten en vanaf januari de SOVA training.
Wat vind je van onze school?
Ik vind de sfeer binnen deze school erg leuk. Als stagiair voel ik mij hier erg welkom en iedereen is bereid om je te helpen waar het nodig is. Dat geldt niet alleen voor de medewerkers maar ook voor de leerlingen.
  Gerda Koomen
Hoe heet je?
Mijn naam is Gerda Koomen
Welke opleiding doe je?
Medewerker Maatschappelijke Zorg 4 op het Horizon College te Hoorn
Wat zijn jouw taken als stagiaire?
Mijn taken als stagiaire zijn het begeleiden van leerlingen, het organiseren van bepaalde activiteiten en ik werk aan mijn beroepsprestaties.
Wat leer je op onze school?
Ik leer op deze school mijn competenties verder te ontwikkelen, zoals samenwerken, begeleiden en aansturen. Verder leer ik het omgaan met leerlingen in het praktijkonderwijs.
Hoe ziet een dag op onze school er voor jou uit?
Elke stagedag is anders. Op maandag loop ik mee met een 1e klas, waar ik voornamelijk leerlingen begeleid. Dinsdag werk ik met andere stagiaires aan activiteiten/opdrachten en ’s middags ben ik weer aanwezig bij de 1e klas. Op woensdag werk ik aan mijn schoolopdrachten en help ik samen met een andere stagiaire twee jongens met de pompoenverkoop op school. Ook ga ik elke dag met een leerling even naar de dieren toe, zodat hij even kan ontspannen.
Wat vind je van onze school?
De sfeer binnen deze school ervaar ik als erg prettig. De medewerkers en de leerlingen op deze school zijn erg behulpzaam. Er zijn drie goede basisregels waar iedereen zich aan dient te houden. Dat zorgt voor een leuke en gezellige school.