Passend onderwijs

Helft basisscholen weigert kinderen met leer en gedragsproblemen
52 procent van de schooldirecteuren heeft de afgelopen jaren een of meerdere keren een kind met leer en/of gedragsproblemen geweigerd. Dat blijkt uit een enquĂȘte onder schooldirecteuren van vakbond CNV op verzoek van KRO Brandpunt.
Vanaf augustus 2014 zijn scholen door de wet op passend onderwijs verplicht voor iedere leerling die zich aanmeldt een plek te regelen. Maar bijna 60 procent zegt daar niet toe in staat te zijn. Ruim de helft van de basisscholen kan de stroom zorgleerlingen nu al niet aan. Schooldirecteuren geven aan dat de klassen veel te groot zijn om van docenten te verwachten daar nog meer leerlingen in op te vangen die extra aandacht nodig hebben.
Een kwart van de anderhalf miljoen kinderen in het basisonderwijs heeft een leer en/of gedragsprobleem en heeft daarvoor extra ondersteuning nodig. Bij 6 procent van de schoolkinderen zijn de problemen zo groot dat ze worden opgevangen in het speciaal onderwijs. Maar dat moet zoveel mogelijk verdwijnen met de wet op passend onderwijs.
Daardoor moeten basisscholen vanaf volgend schooljaar nog meer leerlingen met (grote) problemen gaan opvangen. Zonder dat daar genoeg extra middelen voor beschikbaar zijn. De schooldirecteuren geven aan dat alle extra ondersteuning zoals onderwijsassistenten de afgelopen jaren al is wegbezuinigd. Zonder die extra ondersteuning in de klassen is de wet op passend onderwijs niet uitvoerbaar, zo zeggen schooldirecteuren in KRO Brandpunt.
Volgens vakbond CNV moet er minstens 200 miljoen euro beschikbaar komen om het passend onderwijs goed uitvoerbaar te maken. Maar CNV onderwijsvoorzitter Helen van den Berg vreest dat dat geld er niet komt. “Dat betekent dat we te maken hebben met grotere klassen, hogere werkdruk, dus daar voorzie ik echt een probleem.” 

Get Adobe Flash Player
Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.