BPV opdrachten AKA nivo 1

Schadeherstel door Remco Schouw
Remco (midden) aan het werk



en Stralen door Frank Bobeldijk
Frank tijdens zijn werk als brandweer
 De opdracht was: een lucht rooster stralen. Stralen is een bijzonder effectieve manier van roest verwijderen. Bij het stralen wordt er onder hoge druk een stroom van (schurende) korrels op het werkstuk geblazen. Deze korrels verwijderen de roest tot diep in de poriën. Het straalmiddel beukt als kleine hamertjes in op het werkstuk en slaat zo de roest uit het metaal. Als er direct na het stralen een goede oppervlaktebehandeling wordt toegepast is het roestprobleem voor lange tijd uit de wereld. Stralen is een mechanische oppervlaktebehandeling. Alleen "zichtbaar" plaatwerk kan worden behandeld. Het is onmogelijk om in felsranden, tussen dubbele platen of achter verstevigingen te stralen. Dat is dus iets om rekening mee te houden
 Werkvolgorde:
Stap 1: de spinnenwebben eraf blazen.
Stap 2: is het product stralen. Kleine dingen hangen we op en grote laten we staan op de grond. 
Stap 3: is je werk plek opruimen (straalgrind). Straal middel bestaat uit veel grof en fijn grind en zand. 
Stap 4: het product controleren. 
Wat ging er goed? 
Alles ging wel goed. Zou niet weten wat er mis ging.
Wat wil ik leren: 
Aparte dingen stralen. Met aparte dingen bedoel ik grote en oude verroestte voorwerpen. 
Materialen die ik gebruik zijn: 
Ik gebruik een straalhelm. 
Ik gebruik een straalketel. Om deze in te stellen heb je luchtdruk nodig, dan kun je de (luchtdruk)bar, via de compressor afstellen. Hoeveel de druk ik erop moet zetten bepaal ik door een beetje met de luchtdruk te spelen. Ik heb hem op 8 bar gezet.